Στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης θεσμοθετήθηκε με τον Νόμο 4823/2021 η διεξαγωγή Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα (ΕΕΔΧ) στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, που αφορούν τη ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού και τη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου.
Σκοπός των διαγνωστικών εξετάσεων
Οι διαγνωστικές εξετάσεις αποσκοπούν:
• Στην εξαγωγή πορισμάτων για την πορεία υλοποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
• Στη διαμόρφωση βελτιωτικών παρεμβάσεων που αφορούν:
o Το περιεχόμενο και τη δομή των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών.
o Το εκπαιδευτικό υλικό.
o Τις διδακτικές προσεγγίσεις.
o Τις πρακτικές συμπεριληπτικής και αντισταθμιστικής εκπαίδευσης.
o Την ανάπτυξη εστιασμένων επιμορφωτικών δράσεων για εκπαιδευτικούς.
Χαρακτηριστικά και αξιοποίηση των εξετάσεων
Οι εξετάσεις βασίζονται σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξης, οι οποίες επιτρέπουν:
• Την ανάδειξη των τομέων όπου οι μαθητές/μαθήτριες επιτυγχάνουν τους εκπαιδευτικούς στόχους.
• Τον εντοπισμό των τομέων δυσκολίας και των πιθανών αιτιών τους.
Η ανάλυση των δεδομένων αναδεικνύει τη σημασία της ετερογένειας του μαθητικού πληθυσμού. Οι συνακόλουθες παρεμβάσεις οφείλουν να περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές πρακτικές άρσης φραγμών στη μάθηση και την ανάπτυξη, για όλο το μαθητικό πληθυσμό χωρίς διακρίσεις - συμπεριλαμβανομένων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται στην αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών.
Συμπέρασμα
Οι Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα αποτελούν ένα δομημένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο εργαλείο διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Μέσα από την ανάλυση των αποτελεσμάτων και τις συνακόλουθες παρεμβάσεις, συμβάλλουν ουσιαστικά και μεθοδικά στην ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη χώρα μας.