ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΕΠ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ-ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ»

ΤΗΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δημοσιεύει τα αποτελέσματα της έρευνας αποτίμησης του νέου εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα «Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία» της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου. Το εν λόγω μάθημα εντάχθηκε για πρώτη φορά στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα κατά το σχολικό έτος 2018-2019. Κατά την περίοδο Ιουνίου-Ιουλίου 2019, οι εκπαιδευτικοί που δίδαξαν το μάθημα κλήθηκαν να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά ειδικό ερωτηματολόγιο.

Τα ευρήματα της έρευνας, στην οποία τελικώς ανταποκρίθηκαν 198 εκπαιδευτικοί κλάδων ΠΕ78 Κοινωνικών Επιστημών, ΠΕ80 Οικονομίας και ΠΕ02 Φιλολόγων, είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά για το νέο εκπαιδευτικό υλικό. Ειδικότερα, κρίθηκε ότι οι δραστηριότητες του μαθήματος συμβάλλουν στην ανανέωση των διδακτικών πρακτικών του/της εκπαιδευτικού (86,9% των αποκρινόμενων εκπαιδευτικών συμφώνησαν) και παρέχουν δυνατότητες καινοτόμων δράσεων (84,9%) αλλά και ευελιξίας με βάση τις ανάγκες των μαθητών και μαθητριών (78,8%). Επίσης, το μάθημα συμβάλλει στην ενίσχυση των «ήπιων δεξιοτήτων» (soft skills) των μαθητών/μαθητριών ως προς τη συνεργασία (82,9%), την επίλυση προβλημάτων (68,7%) και την επικοινωνία (83,8%), αλλά και στην ενίσχυση του ρόλου τους ως ενεργών πολιτών (78,3%). Κατά την άποψη των εκπαιδευτικών, το εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος ενέπλεξε τους μαθητές και τις μαθήτριες σε εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης της γνώσης (83,8%), δημιούργησε κίνητρα μάθησης (69,7%) και ενίσχυσε τον προβληματισμό τους ως προς τα σύγχρονα κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά ζητήματα (85,8%). Πέραν αυτού, τα ευρήματα αναδεικνύουν:

  • τη σημασία της τακτικής και ουσιαστικής ανατροφοδότησης από τους διδάσκοντες/διδάσκουσες εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της αποτίμησης του εκπαιδευτικού υλικού,
  • τον πλουραλιστικό χαρακτήρα των απόψεων των εκπαιδευτικών (ιδίως μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικού κλάδου), ως προς τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες, το περιεχόμενο, τις διδακτικές μεθόδους και μαθησιακές δραστηριότητες, ο οποίος καταδεικνύει και τις αναπόφευκτες «διαφωνίες» ή διαφορές προσεγγίσεων στο πλαίσιο του διαλόγου μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας,
  • τους διαφορετικούς βαθμούς «ετοιμότητας» των εκπαιδευτικών να υιοθετήσουν εκπαιδευτικές πρακτικές που δεν βασίζονται στο «παραδοσιακό» μοντέλο εκπαιδευτικής πράξης που δίνει έμφαση στην αποστήθιση και περιορίζει τις δυνατότητες έκφρασης και προβληματισμού,
  • τη σημασία της ειδικής και διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών,
  • τις διαφορετικές περιστάσεις, κάτω από τις οποίες υλοποιείται το εκπαιδευτικό έργο και τη συνεπαγόμενη πρόκληση για τους σχεδιαστές των Προγραμμάτων Σπουδών να διαμορφώσουν εκπαιδευτικό υλικό ευέλικτο και ευπροσάρμοστο στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μαθητών και μαθητριών, ανεξαρτήτως του εκπαιδευτικού πλαισίου κάθε τάξης.

Τέλος, από την εν λόγω έρευνα ενισχύεται ο προβληματισμός για τη σκοπιμότητα διερεύνησης της άποψης και των ίδιων των μαθητών και μαθητριών, ιδίως σε θέματα περιεχομένου.

Σημειώνεται ότι η έρευνα σχεδιάστηκε από το Γραφείο Διερεύνησης και Αποτίμησης Εκπαιδευτικού Έργου και την Επιστημονική Μονάδα Κοινωνικών Επιστημών του ΙΕΠ και εγκρίθηκε με την Πράξη 18/23-5-2019 του Δ.Σ. του ΙΕΠ με σκοπό την ουσιαστική ανατροφοδότηση και αποτίμηση σε σχέση με το νέο εκπαιδευτικό υλικό. Η έκθεση αποτίμησης του νέου εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα «Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία» της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου εγκρίθηκε με την Πράξη 38/19-9-2019 του Δ.Σ. του ΙΕΠ.

 

  Γνωστικά πεδία

  Υλικό παρουσιάσεων

 ∙ Αρχαία Ελληνικά

 ∙ Νέα Ελληνικά
  (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) 

 ∙ Φιλολογικά

 ∙ Video παρουσίασης on Demand

 

 

 ∙ Κοινωνιολογία

 ∙ Οικονομία

 ∙ Κοινωνιολογία

 ∙ Οικονομία

 ∙ Video παρουσίασης on Demand

 

 

 ∙ Φυσικές Επιστήμες
   (Βιολογία, Φυσική, Χημεία)

 ∙ Βιολογία

 ∙ Φυσική

 ∙ Χημεία

 ∙ Video παρουσίασης on Demand

 

 

 ∙ Μαθηματικά

 

 ∙ Μαθηματικά 1

 ∙ Μαθηματικά 2

 ∙ Μαθηματικά 3

 ∙ Video παρουσίασης on Demand

 

 

 ∙ Πληροφορική

 ∙ Πληροφορική 1

 ∙ Πληροφορική 2

 ∙ Πληροφορική 3

 ∙ Πληροφορική 4

 ∙ Πληροφορική 5

 ∙ Video παρουσίασης on Demand

 

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την υποστήριξη των δράσεων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές και τις μαθήτριες των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων και σε συνεργασία με τη δημόσια τηλεόραση (ΕΡΤ), απευθύνει ανοικτή Πρόσκληση προς εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στην παραγωγή βιντεομαθημάτων που θα προβληθούν από την ΕΡΤ, να εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμπληρώνοντας την φόρμα επικοινωνίας που βρίσκεται διαθέσιμη στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.iep.edu.gr/lime2/index.php/729594?newtest=Y&lang=el


*Λόγω των ισχύοντων μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού, η Πρόσκληση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε σχολεία της Αττικής.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θέτει στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των ειδικών επιστημόνων και φορέων καθώς και του ευρύτερου κοινού τα πορίσματα της έρευνας που διεξήγαγε με θέμα την αποτίμηση του θεσμού του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης μαθητείας για αποφοίτους ΕΠΑ.Λ., όπως αυτός εφαρμόστηκε κατά την περίοδο Μαρτίου-Νοεμβρίου 2017.

Η έκθεση, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας του ΙΕΠ, βασίστηκε σε  έρευνα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Επιστημονική Μονάδα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2017 - Ιανουαρίου 2018. Η έμφαση δόθηκε στη διερεύνηση των διαστάσεων που σχετίζονται με τις κύριες αρμοδιότητες του ΙΕΠ: τα Προγράμματα Σπουδών και τις επιμορφωτικές ανάγκες μαθητευομένων και εκπαιδευτικών. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα ανωτέρω δεν υφίστανται και εξελίσσονται «εν κενώ», κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθούν και άλλες κρίσιμες παράμετροι του ευρύτερου πλαισίου της μαθητείας.

Η έρευνα αυτή αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια ουσιαστικής ανατροφοδότησης του έργου του ΙΕΠ και του ΥΠΠΕΘ με τις απόψεις των άμεσα εμπλεκομένων στον θεσμό της μαθητείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης συνολικά. Μέσα από τις απαντήσεις τριών διακριτών ομάδων (μαθητευομένων, εκπαιδευτικών και εκπροσώπων των φορέων απασχόλησης) καθίσταται εφικτή η σύγκριση και η αξιοποίηση των απόψεων και προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της έρευνας για τη λήψη αποφάσεων εκπαιδευτικής πολιτικής. Παράλληλα, διαμορφώνονται πρόσθετες ερευνητικές υποθέσεις για μελλοντικό έλεγχο και περαιτέρω διερεύνηση.

[Το Δελτίο Τύπου σε pdf]

2017 03 23 simposio 210x300Η Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας θα φιλοξενήσει το 2ο Πανελλήνιο Συμπόσιο για την Εκπαιδευτική Έρευνα – Δράση, το διήμερο 1 και 2 Απριλίου 2017, το οποίο είναι ανοιχτό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης σε όσους και όσες συμμετέχουν συστηματικά.

Πρόγραμμα

Πρόσκληση

Βιβλίο περιλήψεων

Το Συμπόσιο τελεί υπό την αιγίδα του Ι.Ε.Π

 

Το Γραφείο Επιστημονικών Μονάδων Β΄ κύκλου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής διοργανώνει Ενημερωτική/Επιμορφωτική διημερίδα με θέμα: «Πλαίσιο λειτουργίας των μαθημάτων του μεταβατικού Προγράμματος Σπουδών της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου» για το σχολικό έτος 2019-2020, σύμφωνα με το ακόλουθο Πρόγραμμα:

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ

 

Τετάρτη, 3/7/2019

Πέμπτη, 4/7/2019

09:00-09:15

Προσέλευση

Προσέλευση

09:15-11:15

· Αρχαία Ελληνικά

· Νέα Ελληνικά (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) 

Μαθηματικά

 

11:15-11:30

Διάλειμμα

Διάλειμμα

11:30-13:00

·  Κοινωνιολογία

·  Οικονομία

Πληροφορική

13:00-13:30

Διάλειμμα

13:30-15:00

Φυσικές Επιστήμες (Βιολογία, Φυσική, Χημεία)

 

 

Η  διημερίδα θα πραγματοποιηθεί στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, στην αίθουσα «Γαλάτεια Σαράντη», την Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019 και ώρα: 09:00-15:00  και  την Πέμπτη 4 Ιουλίου  2019 και ώρα 09:00-13:30.

Η διημερίδα απευθύνεται κυρίως στους Συντονιστές Εκπαιδευτικού  Έργου Δευτεροβάθμιας και θα κοινοποιηθεί από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. στα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και στους/στις ενδιαφερόμενους/ες μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων.

Ειδικότερα, στη διημερίδα καλούνται να συμμετέχουν με φυσική παρουσία οι  Συντονιστές/Συντονίστριες Εκπαιδευτικού  Έργου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  των ΠΕ.Κ.Ε.Σ.  της Αττικής και εξ αποστάσεως οι Συντονιστές/Συντονίστριες Εκπαιδευτικού  Έργου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. της υπόλοιπης χώρας (ανά ειδικότητα σύμφωνα με το ανωτέρω πρόγραμμα).

Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να δηλώσουν τη συμμετοχή τους μέχρι και την Τρίτη 2 Ιουλίου 2019 και ώρα 13:00 στον ακόλουθο σύνδεσμο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής: https://iep.edu.gr/services/mitroo/

Επισημαίνεται ότι η διημερίδα θα μεταδοθεί απευθείας μέσω διαδικτύου (https://diavlos.grnet.gr/event/e1424) ώστε να είναι εφικτή η παρακολούθησή της από τους/τις Συντονιστές/Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου και τους/τις εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απ’ όλη τη χώρα.

Για την υποβολή ερωτημάτων από τους συμμετέχοντες μέσω διαδικτύου, κατά τη διάρκεια της διημερίδας, θα λειτουργεί η ακόλουθη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Αθήνα, 1 - 4 - 2016

Το Γραφείο Έρευνας, Σχεδιασμού και Εφαρμογών Β’ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής διεξάγει πανελλήνια έρευνα με θέμα «Απόψεις εκπαιδευτικών σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο της «Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής» και αποτίμηση χρήσης του χρησιμοποιούμενου βιβλίου της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου». Σκοπός της έρευνας είναι η αποτίμηση των αποτελεσμάτων χρήσης του μαθητικού εγχειριδίου της «Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής» της Στ’ τάξης Δημοτικού, το οποίο χρησιμοποιείται ήδη από τους μαθητές για δέκα περίπου χρόνια. Τα δεδομένα της έρευνας θα βασιστούν στην εμπειρία και τη γνώμη των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το συγκεκριμένο εγχειρίδιο και θα συγκεντρωθούν με τη βοήθεια σχετικού ερωτηματολογίου.  Τα αποτελέσματα θα αποτελέσουν πηγή πληροφόρησης σε ενδεχόμενη  επικαιροποίηση του εν λόγω εγχειριδίου,  θα δημοσιευθούν άμεσα και θα έχει πρόσβαση σε αυτά όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.                

Το σχετικό ψηφιακό ερωτηματολόγιο έχει ήδη αποσταλεί στα επιλεγμένα, για τις ανάγκες της έρευνας, σχολεία.   
Η Ομάδα Εργασίας
Του Γραφείου Έρευνας Σχεδιασμού και Εφαρμογών Β΄
του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
 

Επικοινωνία

Παραλαβή και Παρακολούθηση Αναφορών στο ΙΕΠ βάσει του ν. 4990/2022 (Α΄ 210)

Social Media

Χάρτης ΙΕΠ

Top