Από το σχολικό έτος 2026-2027, δημόσιες σχολικές μονάδες θα προσφέρουν στους μαθητές και τις μαθήτριές τους τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το International Baccalaureate Diploma Programme (IB DP), το οποίο θα διδάσκεται στην αγγλική γλώσσα.
Πρόκειται για ένα διετές εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που πραγματοποιείται στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου και προετοιμάζει τους/τις μαθητές/τριες για την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο αλλά και τη μετέπειτα ζωή τους. Έχει σχεδιαστεί ώστε να υποστηρίζει την πνευματική, κοινωνική, συναισθηματική και σωματική ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος μετά και τις τελικές εξετάσεις στο τέλος της διετίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες αποκτούν το Δίπλωμα του ΙΒ, το οποίο είναι ισότιμο με το ελληνικό Απολυτήριο Λυκείου.
Οι στόχοι του προγράμματος επιτυγχάνονται μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων Προσεγγίσεων Μάθησης (Approaches to Learning) και Διδασκαλίας (Approaches to Teaching). Κεντρικό ρόλο παίζουν οι προσεγγίσεις στη μάθηση, που αφορούν την ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων με στόχο την κριτική και αυτόνομη σκέψη, την επικοινωνία, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων. Ταυτόχρονα, η διδασκαλία είναι βασισμένη στην έρευνα, εστιασμένη στην εννοιολογική κατανόηση, ενθαρρύνει τη συνεργασία και είναι σχεδιασμένη ώστε να αφαιρεί τυχόν εμπόδια στη μάθηση. Πρόγραμμα IB DP Στην περιφέρεια του προγράμματος (όπως απεικονίζεται στο παραπάνω σχήμα) βρίσκονται οι ομάδες μαθημάτων ενώ στον πυρήνα του βρίσκεται ο/η μαθητής/-τρια. Οι τομείς της γνώσης επικοινωνούν μεταξύ τους και τα διαφορετικά διδακτικά αντικείμενα συναντιούνται και συνδυάζονται μέσω τριών κεντρικών δομικών στοιχείων, υποχρεωτικών για όλους τους/τις μαθητές/-τριες:ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ⮟
Οι μαθητές/-τριες του IB DP επιλέγουν ένα μάθημα από καθεμία από τις έξι ακόλουθες θεματικές ομάδες αποκτώντας έτσι ένα ευρύ φάσμα γνώσεων: Α/Α Θεματική Ομάδα Μάθημα 1 1. Γλώσσα και Λογοτεχνία Modern Greek Literature Νέα Ελληνική Λογοτεχνία 2 2. Ξένη Γλώσσα English Αγγλικά 3 3. Άτομα και Κοινωνίες Business Management Διοίκηση Επιχειρήσεων 4 Digital Society Ψηφιακή Κοινωνία 5 Economics Οικονομικά 6 Geography Γεωγραφία 7 Global Politics Παγκόσμια Πολιτική 8 History Ιστορία 9 Philosophy Φιλοσοφία 10 Social and cultural anthropology Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία 11 4. Επιστήμες Biology Βιολογία 12 Chemistry Χημεία 13 Computer Science Πληροφορική 14 Environmental Systems and Societies Περιβαλλοντικά Συστήματα και Κοινωνίες 15 Physics Φυσική 16 Sports Exercise and Health Science Επιστήμη του Αθλητισμού, της Άσκησης και της Υγείας 17 5. Μαθηματικά Mathematics Μαθηματικά 18 6. Τέχνες Music Μουσική 19 Theatre Θέατρο 20 Visual Arts Εικαστικές τέχνες Τα µαθήµατα προσφέρονται σε δύο επίπεδα: Οι ώρες διδασκαλίας κατανέμονται στη διάρκεια των δύο ετών που διαρκεί το πρόγραμμα IB DP. Κάθε μαθητής/τρια πρέπει να επιλέξει από τρία έως και τέσσερα μαθήματα σε Υψηλό επίπεδο (HL) και τα υπόλοιπα σε Βασικό επίπεδο (SL). Για την ολοκλήρωση των μαθημάτων Υψηλού Επιπέδου (HL) απαιτούνται στη διάρκεια της διετίας 240 ώρες διδασκαλίας, ενώ για τα μαθήματα Βασικού επιπέδου (SL) 150 ώρες διδασκαλίας. Όλα τα μαθήματα του ΙΒ DP, ανεξαρτήτως Επιπέδου (Βασικό - SL ή Υψηλό - HL), αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος.ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ TOY ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟΥ ⮟
Οι μαθητές/τριες μπορούν, αντί ενός μαθήματος από τη θεματική ομάδα 6, να επιλέξουν ένα επιπλέον μάθημα από τις Θεματικές Ομάδες 1 έως 6.
Τα μαθήματα της κάθε ομάδας που προσφέρονται στα ελληνικά δημόσια σχολεία αναφέρονται στον Πίνακα 1.
Το Διεθνές Απολυτήριο περιλαμβάνει τρία κεντρικά δομικά στοιχεία (Core): Ανάλογα με την επίδοση του/της μαθητή/τριας στη Θεωρία της Γνώσης (ΤΟΚ) και στο Εκτεταμένο Δοκίμιο (ΕΕ), απονέμονται από 0 έως 3 μονάδες, που προσμετρώνται στην τελική βαθμολογία του Απολυτηρίου. Θεωρία της Γνώσης (ΤΟΚ) Εκτεταμένο Δοκίμιο (ΕΕ) Βαθμός A B C D E A 3 3 2 2 B 3 2 2 1 C 2 2 1 0 D 2 1 0 0 E ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟΥ ⮟
Η ενότητα της Θεωρίας της Γνώσης (ΤΟΚ) διαδραματίζει ιδιαίτερο ρόλο στο Πρόγραμμα, παρέχοντας στους/στις μαθητές/τριες την ευκαιρία να προβληματιστούν σχετικά με τη φύση, το εύρος και τους περιορισμούς της γνώσης καθώς και τη διαδικασία της μάθησης. Με αυτόν τον τρόπο, η κύρια εστίαση του TOK δεν είναι στην απόκτηση νέων γνώσεων, αλλά στην υποστήριξη των μαθητών/τριών για περαιτέρω προβληματισμό και διερεύνηση σε σχέση με την ήδη υπάρχουσα γνώση, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης ολιστικής προσέγγισης που ενσωματώνει όλα τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος.
Διδάσκεται με τη μορφή σεμιναρίου (2 ώρες/εβδομάδα) και έχει ως στόχο να προβληματιστούν οι μαθητές/τριες ως προς τον τρόπο με τον οποίο παράγεται, εμπεδώνεται και ελέγχεται η γνώση. Οι μαθητές/τριες καλούνται να επεξεργαστούν όσα έχουν αποκομίσει από τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων με κριτικό πνεύμα και να τα συνδυάσουν προκειμένου να οδηγηθούν στη διατύπωση νέων δικών τους συμπερασμάτων. Η εξέταση είναι γραπτή μέσω δοκιμίου 1.600 λέξεων σε θέμα που επιλέγεται μεταξύ έξι θεμάτων που δημοσιεύει κάθε χρόνο ο Οργανισμός Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate Organization – ΙΒΟ) και αξιολογείται από εξωτερικό εξεταστή. Η εξέταση περιλαμβάνει και προφορική δεκάλεπτη παρουσίαση στην τάξη (ατομική ή ομαδική), η οποία αξιολογείται από τον/την διδάσκοντα/ουσα.
Το Εκτεταμένο Δοκίμιο (Extended Essay) αποτελεί μια πρώτη δοκιμασία επιστημονικής έρευνας. Είναι μια εργασία (4.000 λέξεων) που προκύπτει μετά από πρωτογενή και/ή δευτερογενή έρευνα σε θέμα που επιλέγει ο/η μαθητής/τρια, είναι σχετική με κάποιο από τα μαθήματα του Προγράμματος και καλλιεργεί δεξιότητες που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές/τριες όταν θα γράφουν ακαδημαϊκές εργασίες στο πανεπιστήμιο. Η εργασία αυτή ολοκληρώνεται σταδιακά από τον Φεβρουάριο του πρώτου έτους έως τον Δεκέμβριο του δεύτερου έτους και βαθμολογείται από εξωτερικό εξεταστή. Την υποστήριξη της διαδικασίας αναλαμβάνει επιβλέπων/ουσα εκπαιδευτικός που ορίζει το σχολείο.
Εκτός από τα κατεξοχήν ακαδημαϊκά τους καθήκοντα, οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε δραστηριότητες που συντελούν στην περαιτέρω καλλιέργεια και τον εμπλουτισμό της προσωπικότητας και των ενδιαφερόντων τους. Αυτές ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες: Δημιουργικότητα, Δράση και Κοινωνική Προσφορά. Ο/η μαθητής/τρια, με την ολοκλήρωση της συμμετοχής του/της σε αυτές τις δραστηριότητες πρέπει να έχει επιδείξει συνεχή και γόνιμη ενασχόληση και με τις τρεις κατηγορίες και να έχει επιτύχει συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, καθώς και συμμετοχή σε μία τουλάχιστον συστηματική δράση – project – με ελάχιστη διάρκεια ενός μηνός.
Η βαθμολογία κάθε μαθήματος κυμαίνεται από 1 (ελάχιστο) έως 7 (μέγιστο) μονάδες. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες μπορούν να λάβουν έως και τρεις επιπλέον μονάδες για τα συνδυασμένα αποτελέσματα της Θεωρίας της Γνώσης (TOK) και του Εκτεταμένου Δοκιμίου (EE). Το Δίπλωμα ΙΒ απονέμεται σε μαθητές/τριες που συγκεντρώνουν τουλάχιστον 24 μονάδες και έχουν επίσης πιστοποιηθεί ότι συμμετείχαν ικανοποιητικά στις δραστηριότητες του CAS. Η μέγιστη συνολική βαθμολογία που μπορεί να επιτευχθεί είναι 45 μονάδες: πιο συγκεκριμένα, 42 από τα μαθήματα (6 μαθήματα με τον μέγιστο βαθμό 7) και 3 βαθμοί από τις 2 ενότητες (TOK και EΕ). Οι τελικές επίσημες εξετάσεις πραγματοποιούνται το Μάιο της δεύτερης χρονιάς, με θέματα τα οποία αποστέλλονται από τον Οργανισμό του Διεθνούς Απολυτηρίου (IBO) και διορθώνονται από εξωτερικούς διορθωτές. Στην τελική βαθμολογία του κάθε μαθήματος, εκτός των τελικών γραπτών εξετάσεων, ένα σημαντικό ποσοστό (20% - 40%) διαμορφώνεται από γραπτές εργασίες, προφορικές εξετάσεις και εργαστηριακές ερευνητικές εργασίες, οι οποίες πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της διετίας (βαθμολογούνται από τους διδάσκοντες καθηγητές και ελέγχονται από το ΙΒΟ). Για την απόκτηση του Διπλώματος ΙΒ θα πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:ΤΡΟΠΟΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ⮟