| Τίτλος: | Πειραματική εφαρμογή της πολύγλωσσης/Ρομανί μεθοδολογίας του Συμβουλίου της Ευρώπης και τη συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών και νέων Ρόμα κατά τα σχολικά έτη 2021-2025. Romani Plurilingual Policy Experimentation- RPPE. |
| Γενική περιγραφή: | Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής πραγματοποιεί ως συντονιστικός φορέας στην Ελλάδα το πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης, με τίτλο «Ο ρόλος της γλώσσας Ρομανί στην εκπαιδευτική ένταξη παιδιών και νέων Ρομά: από την πολιτική στην πρακτική σε δημοτικά σχολεία της χώρας κατά τα σχολικά έτη 2021-2025». Στο εν λόγω πρόγραμμα συμμετέχουν το Τμήμα Εκπαίδευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, η Σλοβακία, η Σλοβενία και η Ελλάδα. Τα συμμετέχοντα σχολεία από την Ελλάδα με βάση της υπ΄ αριθμ 19027/29-10-2021 Πράξης ΔΣ του ΙΕΠ (ΑΔΑ: Ψ2Ρ7ΟΞΛΔ-0ΝΣ) και κατόπιν σχετικής πρόσκλησης, είναι το 10ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας Βόλου, το 4ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αμαλιάδας και το 12ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής. Το πρόγραμμα αποτελεί μια νέα προσέγγιση για την εκπαιδευτική ένταξη των νέων και των παιδιών Ρομά, με βάση τις αρχές του Συμβουλίου για την πολυπολιτισμική/πολυγλωσσική εκπαίδευση, στο πλαίσιο της οποίας επισημαίνεται η σημασία της αξιοποίησης της γλώσσας, της ιστορίας και του πολιτισμού των Ρομά. Σκοπός του προγράμματος είναι η έκδοση από το Συμβούλιο της Ευρώπης μιας Σύστασης Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την πολύγλωσση εκπαίδευση και την ενταξιακή διαπολιτισμική εκπαίδευση με επίκεντρο τις διαλέκτους Ρομανί, η οποία βασίζεται στα αποτελέσματα από την εφαρμογή καλών πρακτικών που εφαρμόστηκαν στα σχολεία, σύμφωνα με τις αρχές που ορίστηκαν από το Συμβούλιο της Ευρώπης και υιοθετήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος. Απώτερος στόχος είναι η εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας (σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών κλπ.) με τις αρχές της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης, η προώθηση της εκπαιδευτικής και κοινωνικής συνοχής, η υποστήριξη της γνωστικής εξέλιξης των μαθητών/τριών, η προαγωγή της αυτοεκτίμησής του κλπ., προκειμένου να εκδοθεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης μία Σύσταση για την πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Επιμέρους στόχοι της πειραματικής εφαρμογής του προγράμματος είναι: – η χρήση των διαλέκτων Ρομανί στο σχολείο, – η δημιουργία δικτύου εκπαιδευτών για τη γλώσσα Ρομανί, – η υιοθέτηση καλών πρακτικών για τη διαπολιτισμική ενταξιακή εκπαίδευση με επίκεντρο τους μαθητές και μαθήτριες Ρομά, – η δημιουργία προγράμματος και εκπαιδευτικού υλικού για τις σχολικές τάξεις Α΄ έως και Στ΄ Δημοτικού. Σύμφωνα με το παιδαγωγικό και μεθοδολογικό πλαίσιο, στο οποίο βασίστηκε η εφαρμογή του προγράμματος και αναλύεται στο Εγχειρίδιο για τα συμμετέχοντα σχολεία και τους συμμετέχοντες δασκάλους, η εκπαιδευτική ένταξη παιδιών και εφήβων Ρομά θα πρέπει να διέπεται από πέντε αρχές που εστιάζουν στην αξιοποίηση της γλώσσας, της ιστορίας και του πολιτισμού των Ρομά στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Ειδικότερα: Αρχή 1 – Η ένταξη παιδιών και εφήβων Ρομά στην εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στο οποίο τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα. Αρχή 2 – Η ένταξη παιδιών και εφήβων Ρομά στην εκπαίδευση θα πρέπει να είναι επωφελής και για τους/τις μαθητές/τριεςπου δεν ανήκουν σε κοινότητα Ρομά. Αρχή 3 – Το γεγονός ότι τα γλωσσικά προφίλ των κοινοτήτων Ρομά παρουσιάζουν ιδιαίτερες διακυμάνσεις σημαίνει ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα χρειάζεται να αναπτύξουν ευέλικτες προσεγγίσεις όσον αφορά στην ένταξη παιδιών και εφήβων Ρομά και στη διδασκαλία της γλώσσας, της κουλτούρας και της ιστορίας των Ρομά. Αρχή 4 – Η ευελιξία είναι πιθανότερο να επιτευχθεί όταν το επίκεντρο τίθεται κατά βάση στους/στις μαθητές/τριες και τη μάθηση και όχι στους/στις διδάσκοντες/ουσες και τη διδασκαλία. Αρχή 5 – Η ευελιξία είναι επίσης πιθανότερο να επιτευχθεί όταν η γλωσσική εκπαίδευση επικεντρώνεται στην ανάπτυξη πολλαπλογλωσσικών ρεπερτορίων. Στο εν λόγω εγχειρίδιο περιγράφονται το θεωρητικό και παιδαγωγικό πλαίσιο, οι βασικές αρχές, οι διαδικασίες και η μεθοδολογία υλοποίησης, ο ρόλος των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν, προτάσεις και ενδεικτικές δραστηριότητες, αλλά και πρακτικές για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, προκειμένου να εφαρμόσουν στην πράξη την πολυγλωσσική/πολυπολιτισμική προσέγγιση της ένταξης των μαθητών/τριών Ρομά. Τα παραδοτέα της πειραματικής πολιτικής περιλαμβάνουν: • μαθησιακές δραστηριότητες και διδακτικό υλικό με βάση το Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για τα Ρομανί και τα Ευρωπαϊκά Χαρτοφυλάκια Γλωσσών, • προτάσεις αναθεώρησης ή και επέκτασης του Πλαισίου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για τα Ρομανί, αναθεώρησης/προσαρμογής των Ευρωπαϊκών Χαρτοφυλακίων Γλωσσών για τη Ρομανί και αναθεώρησης/διεύρυνσης του διδακτικού υλικού του σχεδίου QualiRom, • τακτικές εκθέσεις των σχολείων που περιγράφουν, αναλύουν και ερμηνεύουν τις δραστηριότητες στην τάξη και τις επιδόσεις όσον αφορά τη μάθηση, σύμφωνα με τις αρχές της Διερευνητικής Πρακτικής. Τα αποτελέσματα του προγράμματος περιλαμβάνουν: • Για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες Ρομά: μια εμπειρία συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην οποία η γλώσσα Ρομά παίζει βασικό ρόλο. • Για τους/τις άλλους/ες συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες: μια εμπειρία της γλώσσας των Ρομά, της ιστορίας και του πολιτισμού τους. • Για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικούς: συνεχή επαγγελματική εξέλιξη. • Για όλους/ες τους/τις συμμετέχοντες/ουσες στο πρόγραμμα: κατανόηση της πρακτικής της πολυγλωσσικής εκπαίδευσης . • Νέους τρόπους συμπερίληψης της γλώσσας Ρομά στην καθημερινή σχολική ζωή, εντός και εκτός τάξης. • Διάχυση των πρακτικών αυτών και στα άλλα σχολεία των συμμετεχουσών χωρών. Επιπροσθέτως, τα αποτελέσματα από την εφαρμογής του προγράμματος αναμένεται να οδηγήσουν σε μια πιο αποτελεσματική συμπερίληψη μαθητών/τριών Ρομά, στη δημιουργία σχολικών δικτύων εντός και μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών, με σκοπό τη δημιουργία ενός βασικού πλαισίου προς περαιτέρω εξέλιξη και, γενικότερα, στην καλύτερη κατανόηση των τρόπων με τους οποίους η προσέγγιση του Συμβουλίου της Ευρώπης σχετικά με την πολυγλωσσική εκπαίδευση μπορεί να εφαρμοστεί εντός της τάξης στην πράξη, για να διασφαλιστεί η εκπαιδευτική ένταξη μαθητών/τριών από γλωσσικές μειονότητες. |
| Έναρξη – Λήξη: | Οκτώβριος 2021-Δεκέμβριος 2025 |
| Συνολικός ΠΥ Έργου: | |
| Λέξεις-κλειδιά: | Εκπαιδευτική ένταξη μαθητών/τριών Ρομά, Ρομανί, αξιοποίηση γλώσσας, ιστορίας και πολιτισμού των Ρομά στην εκπαίδευση, πολυγλωσσική προσέγγιση. |
| Επικοινωνία: | Εθνική Συντονίστρια: Μαρία Γελαστοπούλου Τηλέφωνο: 213 1335 107 Email: includeromani[at]iep.edu.gr |
| Ιστοσελίδα: | https://www.coe.int/en/web/language-policy/romani |
