Παρουσίαση Δράσεων και Αποτελεσμάτων Ευρωπαϊκού Προγράμματος στο Βόλο
Πραγματοποιήθηκε εχθές με μεγάλη επιτυχία στο 10ο Δημοτικό Νέας Ιωνίας η εκδήλωση διάχυσης αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού προγράμματος RPPE.
Την Τετάρτη 28 Μαΐου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου έλαβε χώρα η εκδήλωση παρουσίασης των δράσεων και των αποτελεσμάτων τους που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του τριετούς έργου. Το πρόγραμμα «Romani–Plurilingual Policy Experimentation – RPPE» υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της πολιτικής του Συμβουλίου της Ευρώπης για την πειραματική συμπερίληψη της Ρομανί, και υλοποιείται στο σχολείο τα τελευταία τρία χρόνια.
Ο Δ/ντής του σχολείου κύριος Κωνσταντίνος Χαρατσής κλείνοντας την παρουσίαση των δράσεων, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που έθεσε το πρόγραμμα στο σχολείο. Αυτές ήταν α) Αν είναι σε θέση η χρήση της γλώσσας των Ρομά να ενισχύσει τη συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία; και β) Αν η χρήση στοιχείων του πολιτισμού τους εντός του σχολείου λειτουργεί συμπεριληπτικά, ώστε να ενισχύει την αυτοεκτίμησή τους και την ευρύτερη αποδοχή τους; Οι απαντήσεις με το πέρας πλέον της εφαρμογής του προγράμματος, μπορούν να αποτυπωθούν ως εξής: α) Συνολικά, η εμπειρική τεκμηρίωση από τις πραγματοποιθείσες δράσεις υποστηρίζει με σαφήνεια τη θέση ότι η ενσωμάτωση της Ρομανί στη μαθησιακή διαδικασία αποτελεί στρατηγική συμπερίληψης, προάγοντας τόσο τη γλωσσική ενδυνάμωση όσο και τη σχολική επιτυχία των μαθητών Ρομά. β) Το πολιτισμικό κεφάλαιο των Ρομά μαθητών μπορεί να μετατραπεί σε περιεχόμενο μάθησης και σε αντικείμενο δημοσιοποίησης/προβολής, ενισχύοντας την προσωπική ενδυνάμωση και την αλληλοκατανόηση μεταξύ των μαθητών.
Επομένως, το όλο εγχείρημα λειτούργησε καταλυτικά όχι μόνο για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των Ρομά μαθητών, αλλά και για την προώθηση της αποδοχής τους από το σύνολο της σχολικής κοινότητας.
Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών σε δημιουργικές και πολιτισμικές δραστηριότητες, όπως η σύνταξη ημερολογίου, η δημιουργία δίγλωσσου λεξικού, η σχολική εφημερίδα και η υλοποίηση θεατρικών παραστάσεων, ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση του «ανήκειν», ιδίως μεταξύ των Ρομά μαθητών. Τα παιδιά άρχισαν να δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη σχολική ζωή και εμπλέκονταν πιο ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, κυρίως όταν οι δράσεις αξιοποιούσαν τη δική τους γλώσσα, τα βιώματα και τις πολιτισμικές τους καταβολές. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι μέσα από αυτές τις παρεμβάσεις, οι Ρομά μαθητές ένιωσαν περισσότερο ορατοί, ασφαλείς και σεβαστοί ως ισότιμα μέλη της τάξης.
Χαιρετίζοντας την εκδήλωση η τ. Υφυπουργός Παιδείας Θρησκ/των και Αθλητισμού κυρία Ζέττα Μακρή τόνισε: «Ας ακολουθήσουμε τους νέους δρόμους που χαράζονται για τα παιδιά μας, ας τα εμπνεύσουμε με ελπίδα, πάθος και φώς, ας τα στηρίξουμε στα βήματά τους και τέλος, ας τους δώσουμε τις σωστές συντεταγμένες ώστε να έχουν τύχη τα όνειρά τους».
Από τη πλευρά της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, σε χαιρετισμό τους ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης κ. Χρήστος Δασκαλοθανάσης τόνισε ότι «Η αλήθεια είναι πως η γλωσσική ποικιλομορφία και η πολιτισμική ένταξη αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο μιας παιδείας ανοιχτής, συμμετοχικής και δημοκρατικής».
Την εκδήλωση παρακολούθησαν εκπρόσωποι των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, εκπρόσωποι του παραρτήματος Ρομ Αλιβερίου που είναι σταθερός αρωγός του σχολείου και Διευθυντές όμορων σχολείων και σχολείων που έχουν επίσης ένα σημαντικό αριθμό Ρομά της πόλης μας. Σε τοποθέτηση που έγινε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, από τον Δ/ντή του 23ου Δημοτικού κύριο Απόστολο Δώσσα, τονίστηκε η ανάγκη της στοχευμένης και μακροχρόνιας πολιτικής συμπερίληψης των μαθητών Ρομά, πολιτικής που θα πρέπει να ξεκινάει από την πρώιμη προσχολική ηλικία των παιδιών αλλά και την ανάγκη για αντίστοιχη εκπαίδευση των νέων γονέων.
Σχολιάζοντας τα όσα παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της εκδήλωσης ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης εξέφρασε το ενδιαφέρον του για την παρουσίαση των πεπραγμένων του προγράμματος στους φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων του Πανεπιστημίου ως μία “μελέτη περίπτωσης” (case study) από τη θεωρία στην πράξη, εφαρμογής συμπεριληπτικής πολιτικής.
Ο Διευθυντής του σχολείου, κλείνοντας την εκδήλωση τόνισε την αξία της συμβολής του συνόλου των εκπαιδευτικών του σχολείου, που σε όλη την τριετία του προγράμματος κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια για την υλοποίηση όλων των δράσεων οι οποίες ήταν επιπρόσθετες στις διδακτικές και εργασιακές τους υποχρεώσεις!



Επίσκεψη του Καθηγητή David Little στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας Βόλου
Συμβούλιο της Ευρώπης: Τι γίνεται στο 10ο Δημοτικό της Νέας Ιωνίας;
Ο Καθηγητής David Little την Πέμπτη 30/5 έως Σάββατο 1/6επισκέφθηκε το 10ο Δημοτικό Σχολείο της Νέας Ιωνίας ως Επιστημονικός Υπεύθυνος του Ευρωπαϊκού έργου του Συμβουλίου της Ευρώπης Romani Plurilingual Policy Experimentation- RPPE.
Το 10ο Δημ. Σχ. Νέας Ιωνίας είναι το πρώτο Ελληνικό σχολείο που επισκέπτεται ο καθηγητής και ερωτηθείς για αυτήν του την επίσκεψη είπε: «… Συζητώντας με τους εταίρους μου στο Συμβούλιο της Ευρώπης πάνω στις εκθέσεις και τα παραδοτέα του σχολείου σας, αναρωτηθήκαμε: “Τι γίνεται στο 10ο Δημοτικό της Νέας Ιωνίας; Το σύνολο των πρακτικών που παρουσιάζονταν ήταν ποσοτικά, αλλά και ποιοτικά άριστα.” Αυτός είναι και ο λόγος που είσαστε το πρώτο Ελληνικό σχολείο που επισκέπτομαι!…»
Όμως πώς και γιατί ένας συνεργάτης του Συμβουλίου της Ευρώπης (από τη δεκαετία του 1980 έως σήμερα) επισκέπτεται το 10ο Δημοτικό της Νέας Ιωνίας;
Σε αρκετά σχολεία της Ευρώπης υπάρχουν πολλοί δίγλωσσοι μαθητές. Μαθητές, δηλαδή, που μιλούν άλλη γλώσσα στα σπίτια τους με τις οικογένειές τους και σε άλλη διδάσκονται στα σχολεία τους. Το 2015 ο καθηγητής David Little του Trinity College του Δουβλίνου, έχοντας ως παράδειγμα την περίπτωση ενός σχολείου στο Δουβλίνο όπου στο σύνολο των παιδιών που φοιτούσαν εκεί υπήρχαν 53 ομιλούμενες γλώσσες, εισηγήθηκε μία μεθοδολογία, ώστε να μπορέσει να μετατρέψει σε πλεονέκτημα αυτήν την προβληματική στη μαθησιακή διαδικασία του σχολείου κατάσταση. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, ένας οδηγός και ένα εγχειρίδιο για την εμπλοκή της πολυγλωσσίας στην καθημερινή διδασκαλία. Η πειραματική εφαρμογή αυτού του οδηγού, γίνεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος RPPE τα τελευταία τρία χρόνια. Εμπλεκόμενες χώρες είναι η Ελλάδα, η Σλοβακία και η Σλοβενία. Τρία ή τέσσερα σχολεία από την κάθε χώρα συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Κριτήριο επιλογής και συμμετοχής ήταν να υπάρχει ένα σοβαρό ποσοστό δίγλωσσων μαθητών στα σχολεία αυτά.
Στο 10ο Δημοτικό της Νέας Ιωνίας πράγματι φοιτά ένας τέτοιος αριθμός δίγλωσσων μαθητών και συγκεκριμένα μαθητών/τριών Ρομά που στην καθημερινότητά τους μιλούν τη Ρομανί γλώσσα στο σπίτι τους. Στο πλαίσιο του προγράμματος, το σχολείο προσπαθεί, ακολουθώντας τις οδηγίες του Ευρωπαϊκού προγράμματος να εμπλέξει τη γλώσσα αυτή στη μαθησιακή διαδικασία του σχολείου, ώστε να ενεργοποιήσει περισσότερο τους Ρομά μαθητές/τριες που φοιτούν στο σχολείο προς όφελος των ιδίων αλλά και των υπόλοιπων μαθητών και μαθητριών.
Στην τριήμερη επίσκεψή του στο σχολείο, ο καθηγητής D. Little είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ζωντανά έναν αριθμό καλών πρακτικών που χρησιμοποίησε το σχολείο, όπως την παραγωγή της δίγλωσσης Σχολικής Εφημερίδας, τη συγγραφή των δίγλωσσων ημερολόγιων μάθησης των μαθητών / μαθητριών, δίγλωσση θεατρική παράσταση “Ο ραφτάκος των λέξεων” την οποία παρακολούθησαν και οι γονείς των μαθητών/τριών και άλλες δραστηριότητες, οι οποίες σκοπό είχαν τη χρήση των δύο γλωσσών στην παραγωγή γραπτού λόγου. Επίσης, σε σχετική έκθεση που υπάρχει στον χώρο του σχολείου, ο καθηγητής είχε την ευκαιρία να δει υλικό από προηγούμενες γιορτές, εκδηλώσεις και θεατρικά, δίγλωσσες επιγραφές – ανακοινώσεις που χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται στους χώρους του σχολείου, καθώς και δίγλωσσο έντυπο υλικό που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο του έργου, όπως λεξικά (εικονογραφημένα).
Τον Παρασκευή ο καθηγητής συμμετείχε σε στρογγυλή τράπεζα όπου παραβρέθηκαν η Αντιδήμαρχος Παιδείας κυρία Γεωργία Τοκαλή, ο καθηγητής Κωνσταντίνος Μάγος, η καθηγήτρια Χαρούλα Σταθοπούλου και η Δρ. Αναστασία Γκαϊνταρτζή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, οι εκπρόσωποι του κέντρου Ρομ Αλιβερίου κυρία Ιουλία Τριανταφύλλου, Αλεξία Πατσαρούχα, Νατάσσα Νταναβάρα και Ειρήνη Φραγκούλη. Τη συζήτηση συντόνισε ο διευθυντής του σχολείου ο Δρ. Κωνσταντίνος Χαρατσής, ο οποίος παρουσίασε το πρόγραμμα στους παρευρισκόμενους, τον τρόπο που δουλεύει το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου για το πρόγραμμα, παράλληλα πάντα με τις υπόλοιπες διδακτικές υποχρεώσεις και τα ορατά αποτελέσματα στους μαθητές και τις μαθήτριες. Ο Διευθυντής τόνισε ότι στο πλαίσιο του προγράμματος, μεγάλη βαρύτητα δίνουν οι εκπαιδευτικοί στην παραγωγή γραπτού λόγου στη Ρομανί παράλληλα με την Ελληνική, κάτι που δραστηριοποιεί όλους τους μαθητές/τριες και τους βοηθάει ομαδοσυνεργατικά να συμμετέχουν και να ενεργοποιούνται περισσότερο στην τάξη. Ακολούθησε συζήτηση πάνω στα μέχρι στιγμής αποτελέσματα του έργου, όπως η αύξηση της συμμετοχής των μαθητών/τριών στην καθημερινή μαθησιακή διαδικασία, στις εκδηλώσεις του σχολείου, η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών, η προσέλευση των γονέων στις σχολικές εκδηλώσεις και τέλος η μείωση της σχολικής διαρροής.
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο καθηγητής David Little, αλλά και το σύνολο των συμμετεχόντων τόνισαν το σπουδαίο έργο του συνόλου των εκπαιδευτικών του σχολείου και διατύπωσαν την προσδοκία τους ο τελευταίος χρόνος του έργου να είναι το ίδιο αποδοτικός και προσοδοφόρος για τους μαθητές και τις μαθήτριες, όπως και τα πρώτα δύο χρόνια του έργου!



