Στο πλαίσιο του προγράμματος «Πειραματική εφαρμογή της πολύγλωσσης/Ρομανί μεθοδολογίας του Συμβουλίου της Ευρώπης και τη συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών και νέων Ρόμα (κατά τα σχολικά έτη 2021-2025) – RPPE, βασικό παραδοτέο ορίστηκε η πραγματοποίηση μιας διακυβερνητικής συνδιάσκεψης για την ανακοίνωση και διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος. Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε το διακρατικό συνέδριο στην Μπρατισλάβα στις 3 και 4 Ιουνίου του 2025 με τη συμμετοχή των Εθνικών Συντονιστών όλων των συμμετεχόντων χωρών και των σχολείων καθώς και του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Κατά τις εργασίες του συνεδρίου, την 1η μέρα, στην πρωινή συνεδρίαση, η κάθε χώρα παρουσίασε τα βασικά στοιχεία που αφορούν στον πληθυσμό των Ρομά, τις ειδικές ρυθμίσεις στην εκπαίδευση και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Επιπροσθέτως, εκπρόσωποι των σχολείων παρουσίασαν τις εκπαιδευτικές πρακτικές που εφάρμοσαν σε επίπεδο τάξης και σχολικής μονάδας και τα αποτελέσματα των εν λόγω πρακτικών. Το ΙΕΠ, ως εθνικός συντονιστής, συμμετείχε με κοινή εισήγηση με τα συμμετέχοντα ελληνικά σχολεία και ακολούθησε συζήτηση, στο πλαίσιο της οποίας αναδείχθηκαν κοινά και διαφορετικά στοιχεία που αφορούν τόσο στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των πληθυσμών Ρομά στις διάφορες χώρες όσο και τις πρακτικές που εφαρμόζονται. Στην απογευματινή συνεδρίαση η κάθε χώρα παρουσίασε αναλυτικότερα την πολιτική της αναφορικά με την κοινωνική και εκπαιδευτική ένταξη των Ρομά, τα αποτελέσματα και τις επιδράσεις από την εφαρμογή του προγράμματος στους/στις μαθητές/τριες (Ρομά και μη Ρομά), στους/στις εκπαιδευτικούς, στην τοπική κοινωνία και στους γονείς, τις προοπτικές που αναδύονται, και τις προτάσεις βιωσιμότητας και διάχυσης του προγράμματος. Το ΙΕΠ εστίασε στις πολιτικές της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά 2021-2030 και παρουσίασε τους τέσσερις (4) βασικούς πυλώνες της. Στη συνέχεια τα σχολεία παρουσίασαν το 2ο μέρος των πρακτικών που εφάρμοσαν στα σχολεία και την αποτίμηση του έργου τους από τους/τις εκπαιδευτικούς, τους/τις Δ/ντες/ντριες των σχολείων, τους γονείς, τους μαθητές και τις μαθήτριες και εκπροσώπους της τοπικές κοινωνίας.
Περισσότερα
Τη 2η μέρα πραγματοποιήθηκαν δύο εργαστήρια (workshops), ένα πρωινό και ένα απογευματινό με επιμέρους ομάδες εργασίας. Στο πρωινό διακρατικό εργαστήρι που πραγματοποιήθηκε με μεικτές ομάδες εργασίας (μέλη από τις τρεις (3) συμμετέχουσες χώρες) η συζήτηση εστιάστηκε στα αποτελέσματα, την αξιολόγηση των πρακτικών που εφαρμόστηκαν και στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια από εκπρόσωπο της κάθε ομάδας. Στο 2ο εργαστήρι, στο οποίο οι ομάδες αποτελούνταν από τα μέλη κάθε χώρας, συζητήθηκαν προτάσεις για τη βιωσιμότητα και τη διάχυση των δράσεων του προγράμματος σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια με απώτερο στόχο να αποτελέσουν τη βάση για τη σύνθεση πολιτικών και πρακτικών από το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Κατά τη συζήτηση των συμπερασμάτων τέθηκαν οι βασικοί άξονες για την υλοποίηση μιας εθνικής εκδήλωσης για τη διάχυση του προγράμματος και των καλών πρακτικών που εφαρμόστηκαν στα σχολεία της χώρας αξιοποιώντας την ιστορία, τον πολιτισμό και τη γλώσσα των Ρομά στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία με στόχο την παροχή μιας ισότιμης, προσβάσιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τον 4ο από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Η εκδήλωση προσέφερε μια μοναδική ευκαιρία για προβληματισμό σχετικά με την πρακτική εφαρμογή της πολυγλωσσικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης στα σχολεία και τις τάξεις και τη σημασία της τόσο για την εκπαιδευτική ένταξη των μαθητών/τριών Ρομά όσο και των μαθητών/τριών από ανήκουν σε άλλες γλωσσικές και πολιτισμικές μειονότητες.
