Έκθεση Αποτελεσμάτων της Έρευνας
2025-09-18_Έκθεση_Αποτελεσμάτων_Πανελλήνιας_Έρευνας_ΕΒΙΕ_2024-2025Γιοβαζολιάς, Θ., Σπυροπούλου, Ε. & Πλεξουσάκης, Σ. (2025). Διενέργεια ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας με στόχο την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης και την αποτίμηση της έκτασης των φαινομένων της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/DEHM9
Πλαίσιο Υλοποίησης της Έρευνας
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του όπως αναφέρονται στον ν. 5029/2023, το ΙΕΠ διεξήγαγε έρευνα σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος» και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, για την αποτύπωση της τρέχουσας κατάστασης των περιστατικών Ε.ΒΙ.Ε. (Υ.Α. υπ. αρ. 41207/ΓΔ4/22-04-2024). Στους στόχους της έρευνας ήταν, επίσης, η διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στην ψυχική υγεία των μαθητών/τριών και στο αίσθημα του «ανήκειν» στο σχολικό περιβάλλον ως απαραίτητα στοιχεία, για να σχεδιαστούν δράσεις βελτίωσης του σχολικού κλίματος και ανάπτυξης της ψυχικής ανθεκτικότητας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Τα πορίσματα της έρευνας θα αξιοποιηθούν για τον σχεδιασμό νέων κατάλληλα στοχευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για την υιοθέτηση καλών πρακτικών και για την επιμόρφωση και ενδυνάμωση εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων, ενισχύοντας τις υπάρχουσες παρεμβάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης της Ε.ΒΙ.Ε. σε εθνικό επίπεδο.
Η έρευνα διεξήχθη μέσω της υπηρεσίας διαδικτυακών ερευνών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.) https://yourview.sch.gr/ με χρήση κλειδάριθμου ανωνυμοποίησης, τόσο ως προς τα φυσικά πρόσωπα όσο και ως προς τα σχολεία, και απευθύνεται σε μέλη της σχολικής κοινότητας, δηλαδή: α) μαθητές/τριες της Ε΄ και της Στ΄ τάξης του Δημοτικού, όλων των τάξεων του Γυμνασίου και της Α΄ τάξης του Λυκείου, β) εκπαιδευτικούς και γ) γονείς ή έχοντες/ουσες την επιμέλεια των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών.
Απώτερος στόχος, σε συνέργεια με το σύνολο των δράσεων και των προγραμμάτων που προβλέπονται στον νόμο 5029/23 «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή», είναι η προώθηση ασφαλών και υποστηρικτικών σχολικών μονάδων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και η προαγωγή της ευημερίας τους, με συνολικό θετικό αντίκτυπο στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.