Η Συμπερίληψη στα Νέα Προγράμματα Σπουδών
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, παρουσιάζουμε μερικά από τα βασικά στοιχεία με τα οποία τα Νέα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ) ενσωματώνουν συστηματικά τη συμπερίληψη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Από το Νηπιαγωγείο, τα ΠΣ προβλέπουν δραστηριότητες που καλλιεργούν την κατανόηση της διαφορετικότητας και των αναγκών των συμμαθητών/τριών, την αναγνώριση διαφορετικών τρόπων επικοινωνίας (όπως η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα) και την παρατήρηση και βελτίωση της προσβασιμότητας του σχολικού χώρου. Τα παιδιά σχεδιάζουν απλές οδηγίες εύκολης πρόσβασης, μετρούν αποστάσεις για την κίνηση αναπηρικού αμαξιδίου και συζητούν για το πώς το περιβάλλον μπορεί να γίνει φιλικό για όλους.
Στις μεγαλύτερες τάξεις, η συμπερίληψη ενσωματώνεται σε πολλά γνωστικά αντικείμενα:
- Πολιτική Παιδεία & Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: δικαιώματα ατόμων με αναπηρία, σεβασμός της ετερότητας, συνεργασία σε κοινότητες μάθησης.
- Λογοτεχνία & Οικιακή Οικονομία: ανάγνωση και συζήτηση κειμένων που αναδεικνύουν ζητήματα αναπηρίας, ενσυναίσθηση και φροντίδα στην καθημερινότητα.
- Φυσική Αγωγή: προσαρμοσμένες δραστηριότητες όπως γκόλμπολ και seated volleyball, ώστε να μπορούν όλοι οι μαθητές να συμμετέχουν.
- Τέχνες & Μουσική: γνωριμία με έργα και δημιουργούς με αναπηρία, σεβασμός στη διαφορετική μορφή έκφρασης.
- Ξένες Γλώσσες: ενότητες όπως «Disability: A window into life» και «Social inclusion», με πραγματικά παραδείγματα κοινωνικής συμμετοχής.
- Μαθηματικά & Φυσικές Επιστήμες: η έννοια της μεταβλητότητας και της διαφορετικότητας εντάσσεται ως στοιχείο επιστημονικού εγγραμματισμού, μειώνοντας εμπόδια στη μάθηση.
Με την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών, τα οποία ήδη έχουν τεθεί σε ισχύ στο Νηπιαγωγείο, τα παραπάνω δεν αποτελούν θεωρία, αλλά συγκεκριμένες, καθημερινές πρακτικές που μπαίνουν στο σχολείο και ενισχύουν το τι γνωρίζει και κατανοεί ο/η μαθητής/τρια και το τι μπορεί να εφαρμόσει μετά την ολοκλήρωση κάθε μαθησιακής διαδικασίας.
Η προσπάθεια όμως δεν σταματά εδώ. Η συμπερίληψη είναι μια συνεχής διαδικασία, μια καθημερινή στάση σε κάθε τάξη, σε κάθε σχολείο.
Στόχος μας είναι ένα σχολείο όπου η διαφορετικότητα δεν θα χρειάζεται ειδική ημέρα για να αναγνωριστεί – γιατί θα αποτελεί ήδη αυτονόητο μέρος της κοινής μας ζωής.

