espa1420 logo

4. Καθολικός σχεδιασμός και ανάπτυξη προσβάσιμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού

Τίτλος Πράξης: «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού» - Οριζόντια Πράξη με κωδικό ΟΠΣ 5001313.

Ημερομηνία Έναρξης: 1/9/2016

Ημερομηνία Λήξης: 31/8/2019

Αντικείμενο της Πράξης αποτελεί η ανάπτυξη προσβάσιμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (από την Γ’ έως και την ΣΤ’ Δημοτικού) για όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Επιπλέον, το εν λόγω υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από μαθητές των Ειδικών σχολείων και των ΕΕΕΕΚ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η παρούσα πράξη αποτελεί συνέχεια της πράξης «Σχεδιασμός και ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες – Οριζόντια Πράξη» με MIS 299743 (http://www.prosvasimo.gr/el/ ), με την οποία έγινε η προσαρμογή των σχολικών εγχειριδίων για όλα τα μαθήματα των τάξεων της Α’ και Β’ Δημοτικού, ώστε να καταστούν προσβάσιμα από μαθητές με διάφορες αναπηρίες. 

Οι ειδικές μαθησιακές ανάγκες που θα καλυφθούν από την υλοποίηση της Πράξης είναι: 

1) Προβλήματα όρασης  (τυφλοί, αμβλύωπες)

2) Προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι)

3) Κινητική αναπηρία

4) Μέτρια και ελαφριά νοητική αναπηρία

5) Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

6) Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

7) Προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης

 

Στόχοι:

  • Επένδυση στην εκπαίδευση και κατάρτηση για την απόκτηση δεξιοτήτων και στη δια βίου μάθηση
  • Μείωση και πρόληψη της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και προώθηση της ισότιμης πρόσβασης σε ποιοτική νηπιακή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης και σε τυπικές, μη τυπικές και άτυπες δυνατότητες εκπαίδευσης για την Τεχνικό Δελτίο Πράξης επανένταξη στην εκπαίδευση και την κατάρτιση
  • Αύξηση των σχολικών μονάδων που λειτουργούν στο πλαίσιο του Νέου Σχολείου – Ενίσχυση των δομών και της ποιότητας της α'βάθμιας και β΄βάθμιας εκπαίδευσης

Πορεία Υλοποίησης: Το εκπαιδευτικό υλικό θα αναπτυχθεί σε έντυπη και ψηφιακή μορφή ανάλογα με το είδος της αναπηρίας και της ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης στην οποία απευθύνεται και θα χρησιμοποιηθεί κατάλληλη ψηφιακή τεχνολογία που θα το καθιστά πλήρως προσβάσιμο.

Παράλληλα, θα αναπτυχθεί ειδικό εκπαιδευτικό υλικό που θα αφορά στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές, στους γονείς και στην εκπαιδευτική πρακτική εν γένει.

Πιο συγκεκριμένα, η Πράξη περιλαμβάνει τις κάτωθι κύριες δράσεις:

  • Επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση της πράξης.
  • Αξιοποίηση εμπειρίας από την εκπαιδευτική χρήση του υπάρχοντος προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού για την αποτελεσματική ανάπτυξη του νέου.
  • Ανάπτυξη (προμήθεια ή/και παραγωγή) προσβάσιμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για τις Γ-ΣΤ τάξεις Δημοτικού, για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Ανάπτυξη εργαλείων για την παιδαγωγική αξιολόγηση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να συντάσσουν το εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης.
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών.
  • Ενέργειες ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και δημοσιότητας.
  • Αξιολόγηση της πράξης

 

Επίσης, στο πλαίσιο της Πράξης προβλέπεται δια ζώσης και εξ’ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Γενικής και Ειδικής Αγωγής. Η δια ζώσης επιμόρφωση θα πραγματοποιηθεί με την υλοποίηση 26 ενδοσχολικών επιμορφωτικών ημερίδων ανά την Ελλάδα. Η εξ’ αποστάσεως επιμόρφωση θα υλοποιηθεί μέσω ανοικτής ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης που επιτρέπει τη διοργάνωση μαζικών ανοιχτών online μαθημάτων (Massive Open Online Courses – MOOC) iepX με βίντεο-διαλέξεις, κουίζ και τακτικές εργασίες. Η πλατφόρμα ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης (iepX) θα δημιουργηθεί στη βάση της δημοφιλούς πλατφόρμας ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης OpenEdX η οποία έχει αναπτυχθεί σε Python με χρήση του Django framework ενώ χρησιμοποιεί πολλά εργαλεία τελευταίας τεχνολογίας όπως το Ansible, Vagrant κ.α. για να διευκολύνει την ανάπτυξη και εγκατάσταση σε ένα τεράστιο εύρος μηχανημάτων. Το OpenEdx έχει αναπτυχθεί από τον μη-κερδοσκοπικό οργανισμό edX, ο οποίος ιδρύθηκε από τα πανεπιστήμια MIT και Harvard και είναι η πλατφόρμα πίσω από τη δημοφιλή υπηρεσία https://www.edx.org.

Η Πράξη αποτελείται από τα ακόλουθα υποέργα:

ΥΠΟΕΡΓΟ 1: Επιστημονική, οργανωτική, διοικητική και διαχειριστική υποστήριξη της Πράξης

ΥΠΟΕΡΓΟ 2: Προσβάσιμο υλικό για μαθητές με νοητική αναπηρία για την Γ' Δημοτικού

ΥΠΟΕΡΓΟ 3: Προσβάσιμο υλικό για μαθητές με νοητική αναπηρία για την Δ' Δημοτικού
ΥΠΟΕΡΓΟ 4: Προσβάσιμο υλικό για μαθητές με κινητική αναπηρία
ΥΠΟΕΡΓΟ 5: Ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για μαθητές με προβλήματα όρασης
ΥΠΟΕΡΓΟ 6: Ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού προσβάσιμου από μαθητές με προβλήματα ακοής για την διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ως πρώτη γλώσσα για την Γ' και Δ' τάξη του Δημοτικού
ΥΠΟΕΡΓΟ 7: Ανάπτυξη προσβάσιμου ακουστικού υλικού για μαθητές με δυσκολίες πρόσβασης στο οπτικό έντυπο υλικό (προβλήματα όρασης, μαθησιακές δυσκολίες, αναγνωστικές δυσκολίες κλπ)
ΥΠΟΕΡΓΟ 8: Ανάπτυξη προσβάσιμου υλικού για μαθητές με προβλήματα ακοής με την χρήση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας για την Γ' Δημοτικού
ΥΠΟΕΡΓΟ 9: Ανάπτυξη προσβάσιμου υλικού για μαθητές με προβλήματα ακοής με την χρήση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας για την Δ' Δημοτικού
ΥΠΟΕΡΓΟ 10: Ανάπτυξη καθολικά σχεδιασμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για τα μαθηματικά της Ε' τάξης Δημοτικού, για μαθητές γενικής και ειδικής εκπαίδευσης

ΥΠΟΕΡΓΟ 11: Εξωτερική Αξιολόγηση

ΥΠΟΕΡΓΟ 12: Διανομή εκπαιδευτικού υλικού στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)  

 

H διαδικτυακή πύλη του prosvasimo.gr

To prosvasimo (http://www.prosvasimo.gr) αποτελεί μια διαδικτυακή πύλη που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και  σε όλους του μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κυρίως της πρωτοβάθμιας εκαπίδευσης.  Επιπλέον μπορεί να γίνει χρήση του συγκεκριμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού από μαθητές των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) στη Δευτεροβάθμια  Εκπαίδευση. Το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει μια μεγάλη συλλογή από λογισμικά Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ελεύθερα για λήψη, online λεξικό της Ελληνικής νοηματικής γλώσσας, πλατφόρμα ψηφιακού αποθετηρίου ιστοριών στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα με διαδραστικούς υπότιτλους και προηγμένη δυνατότητα αναζήτησης λέξεων-φράσεων, τη σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα δικαιώματα των ΑμεΑ σε όλες τις προσβάσιμες μορφές, ειδικές γραμματοσειρές, βιβλία και οδηγούς για εκπαιδευτικούς και γονείς σε ψηφιακή μορφή και πολλά άλλα.

Στοιχεία επισκεψιμότητας για την περίοδο 04/04/2017-04/04/2018 (πηγή Google Analytics): Χρήστες 42.002, Νέοι χρήστες 41.676, Περίοδοι σύνδεσης 65.953, Αριθμός περιόδων σύνδεσης ανά χρήση 1,57, Προβολές σελίδας 355.729, Σελίδες / περίοδο σύνδεσης 5,39, Μέση διάρκεια περιόδου σύνδεσης 00:03:14, Ποσοστό εγκατάλειψης 0,20%.

Η Πράξη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος  «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020».

Διοργάνωση Ενδοσχολικών Επιμορφωτικών Ημερίδων

[Υπεύθυνος: Βασίλειος Κουρμπέτης]

map 1a

 

Επικοινωνία

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
με τους παρακάτω τρόπους:

ΙΕΠ - Twitter

twitter

Μπορείτε να υποβάλετε τις παρατηρήσεις σας στην ομάδα υλοποίησης του site μέσω του email: website[at]iep.edu.gr

Top